Adriaan Mureau (1829-1857)
(Overleden 20-3-1857, akte opgesteld 16-9-1857)

Adriaan is de zoon van Cornelis Mureau Hij overlijdt op 27-jarige leeftijd na een ziekte (in de akte staat dat hij kosten heeft gemaakt voor geneesmiddelen). Broer Petrus overlijdt 3 maanden na hem, ook met een schuld aan kosten voor geneesmiddelen. Hij laat meubelen en klederen na aan zijn broers en zussen. Volgens de overlijdensakte is hij overleden op 20 maart, in de mem successie wordt vermeld dat hij 20 februari overleden is, maar dat wordt gecorrigeerd.
Hij woont in Terheijden, huis D132.

Memorie van aangifte der nalatenschap van Adriaan Mureau, overleden te Terheijden den 20 februari 1857, volgens de sterflijst overleden 20 Maart 1857.

De ondergetekenden

1. Antonia Mureau
  2. Johannes Mureau
  3. Cornelis Mureau
daglooners, wonende allen te Terheijden laatsgenoemde zoo uit eigen hoofd als in hoedanigheid van vader en voogd over zijn natenoemen minderjarige kinderen kiezende te zamen domicilium ten hunnen woonhuis te Terheijden wijk D no. 132

verklaren

Dat Adriaan Mureau te Terheijden alwaar hij zijn laatste domicilium had op den 20 februari 1857 abintestato is overleden.

Dat denzelven tot zijn erfgenaamen heeft gelaten 1e) Cornelis Mureau, zijn vader, 2e) Antonia en 3e) Johannes Mureau zijn minderjarige broeder en zuster in huwelijk bij Cornelis Mureau en wijlen Cornelia de Been verwekt, benevens Cornelis, Antonie, Jacobus, Willebrordus, Simon en Maria Mureau, zijn minderjare broeder en zuster van halven bedde, in huwelijk bij Cornelis Mureau en wijlen Maria Pellenaars verwekt.

Dat de roerende goederen door den overledene nagelaten bestaan in de navolgende:

1. Een zesde aandeel in enige meubilaire goederen tezamen waardig geschat ...f 60,-
    waarvan 1/6 bedraagt:......F 10,-

2. De klederen van den overledenen
    waardig geschat op ........F .7,-

Totaal van het actief......F 17,-

Terwijl het passief is samengesteld uit

1. een zesde aandeel in achterstallige schuld aan de kinderen van L.C.Pals te Wagenberg voor geleverd brood voor het geheel ... F 50,-
    waarvan 1/6 bedraagt ..........F .8,33

2. Aan Antonie van den Veeken, houtkoopman te Wagenberg, voor geleverde planken ... F 30,-
    waarvan 1/6 bedraagt ..........F .5,50

3. Aan L van Genk voor geleverde geneesmiddelen en gedane visites
    in de laatste ziekte ..........F .8,50

4. Aan dood en begrafeniskosten...F 12,30

Totaal van het passief.........F 34,63

Dat door het overlijden geen fidei commis gedevolveerd noch vruchtgebruik vervallen is.

Terheijden den 16e september 1857

Antonie Mureau en Johannes Mureau tekenen met een kruisje,
vader Cornelis met een mooie handtekening

Plaats: Terheijden
Overledene Adriaan Mureau
overleden op 20-03-1857 te Terheijden.
Memories van successie Breda deel 66,
Gemeente: Breda